STEPHEN SONDHEIM 75 jaar

Monique Scholte, mezzosopraan
Terence Mierau, tenor
Reinild Mees en n.t.b., piano
Brent Krysa, regie
René Boogaard, inleiding

   
   
    Zoltan KodalyStephen Sondheim, de componist van talloze onsterfelijke musicals als Follies en Sweeny Todd en tekstschrijver van o.a. Leonard Bernstein’s West Side Story en Candide, wordt 75 jaar. Vanaf zijn tiende was hij bevriend met Oscar Hammerstein en was hij al aan het componeren en tekst schrijven voor musicals, die tot vandaag de dag triomfen vieren op Broadway en off-Broadway. De intieme sfeer van zijn songs wordt neergezet in een enscenering van de Canadese regisseur Brent Krysa, die al vanaf zijn prille jeugd gefascineerd werd door Sondheim. De mezzo Monique Scholte met haar donkere timbre en de tenor Terence Mierau met zijn onmiskenbare acteertalent staan garant voor een swingende uitvoering van een selectie uit het werk van Sondheim. Voor een extra begrip van Sondheims muziek wordt het programma ingeleid door René Boogaard, die beschouwd wordt als een van de grootse Sondheimkenners van Nederland. Om te kunnen voldoen aan Sondheims originele arrangementen zal er nog een pianist benaderd worden. De stichting doet hier nog een schepje bovenop door samenwerking te zoeken met een bekende jazzpianist om een interessante combinatie te vormen met de klassiek geschoolde zangers en pianiste Reinild Mees.

Repertoire: een bonte selectie uit het oeuvre van de unieke Amerikaanse componist en tekstschrijver.


Biografieën

Monique Scholte
Terence Mierau
Reinild Mees
Brent Krysa
René Boogaard



De Nederlandse mezzosopraan Monique Scholte studeerde aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In 1999 maakt zij haar debuut als Dorabella in Cosi fan tutte (Mozart) bij Opera Zuid. Tevens zong zij daar in Le nozze di Figaro (Mozart) en Les enfant et les Sortilèges (Ravel). Dit seizoen zal ze te gast zijn in de titelrol van Orfeo in Orfeo ed Euridice (Gluck). Bij de Nationale Reisopera was Monique te zien in The Mikado (Sullivan) en zal ze meewerken in Die Fledermaus (J.Strauss). Bij de Nederlandse Opera werkte Monique mee in de producties van Marco polo van Claude Vivier en Writing to Vermeer van Louis Andriessen (in New York), Johnny & Jones van Theo Loevendie (Holland Festival en Dresdener Musikfestspiele) en in Raaff van Robin de Raaff. Volgend seizoen zal ze bij de DNO te gast zijn in Het sluwe vosje (Janacek). Voor Opera C&F heeft Monique haar medewerking verleend aan Diary of one who vanished (Janacek), dit seizoen zal ze de rol van Cleopatra vertolken in La mort de Cleopâtre (Berlioz). Buiten Nederland zong ze op festivals in Duitsland, Frankrijk, Italië, Verenigde Staten en Canada. Ze heeft opnames gemaakt voor de VPRO, AVRO , NPS en CBC radio en televisie. Monique werkte met dirigenten als, Jaap van Zweden, Lawrence Renes, Reinbert de Leeuw, Richard Egarr en Gennady Rodzetkvensky en met regisseurs als Nicolas Lehnhoff, Pierre Audi, Gijs de Lange, Jetske Mijnssen en Theu Boermans. Haar diverse repertoire omvat o.a. rollen als, Dorabella Cosi fan tutte, Cherubino Le nozze, Tweede Dame Zauberflöte (Mozart), Béatrice in Béatrice et Bénédict (Berlioz), Arsace Semiramide (Rossini), Gianetta L’Elisir d’amore (Donizetti), Naima Naima (Loevendie), Irene in Arion (Matho),Mélisse Cadmus et Hermione (Lully), Costanze Griselda (Bononcini) en vele anderen. Tot haar liederenrecitals behoren programma’s met Scandinavische liederen, Duitse liederen, Korngold liederen, Prokoviev liederen en Strauss liederen en tot het oratoriumrepertoire behoren, Handels Messiah, Requiem’s van Mozart, Duruflé en Haydn, de Mattheus Passion, het Weihnachtsoratorium, Magnificat, Hohe messe en Messe in H-moll van Bach en Petit messe solenelle van Rossini.
   

De Canadese tenor Terence Mierau studeerde opera en concert repertoire aan de McGill Universiteit in Montreal. Hier ontving hij zijn Masters Degree voor zijn bijdragen in voorstellingen van Peri’s Euridice, Mozart’s Cosi fan Tutte, Johann Strauss’ Die Fledermaus en Britten’s Albert Herring. Tijdens zijn studie aan het Internationaal Opera Centrum Nederland, maakte hij zijn debuut bij De Nederlandse Opera in Wagner’s Die Meistersinger von Nürnberg, Lohengrin en in Claude Vivier’s Rêves d’un Marco Polo. Bij het Onafhankelijk Toneel in The Rake’s Progress van Stravinsky en bij de Nationale Reisopera in Tri Sestri van Peter Eötvös. Verder was hij te zien in Britten’s Curlew River en in Poulenc’s Les Mamelles de Tirésias. Tevens maakte hij zijn debuut bij Opera Zuid in Puccini’s La Fanciulla del West. Hij zong voor de VARA matinee Concert serie in het Concertgebouw in Lakme van Delibes en Les Vesperes de Siciliennes en maakte CD opnamen met Mozart’s Il Sogno di Scipione en Poulenc’s Les Mamelles de Tirésias. Afgelopen seizoen begon voor Terence met concerten in Canada, bij de Studio de Musique Ancienne de Montrèal, daarna zong hij Handel’s Messiah met het Victoria Symphony Orchestra en keerde daar terug voor een productie van Wozzeck van A. Berg met Pacific Opera Victoria, voordat hij in Amsterdam terugkeerde in een productie van Die Soldaten bij de Nederlandse Opera. Dit seizoen zal Terence drie producties zingen bij Pacific Opera Victoria; Lucia di Lammermoor, The Tempest en Carmen. Verder zal hij meerdere Messiah’s zingen in Canada en in Nederland zal hij concerten geven met Bach’s Matthäus-Passion. Bij de Nederlandse Opera keert hij terug voor een reprise van de productie Rêves d’un Marco Polo van de Canadese componist Claude Vivier en in de zomer zal hij weer te horen zijn bij het Indian River Festival in Canada.


De Nederlandse pianiste Reinild Mees concentreerde zich – na haar opleiding bij Gérard van Blerk, Noël Lee en Malcolm Frager – op het begeleiden van zangers en instrumentalisten in recitals. Ze treedt veelvuldig op, ook in radio- en televisieuitzendingen, in binnen- en buitenland. Naast het begeleiden van masterclasses van zangers als Elisabeth Schwarzkopf, Irmgard Seefried en Galina Vishnyevskaya speelde ze ook vaak als officiële begeleidster bij internationale competities zoals bijvoorbeeld het Koningin Elisabeth Concours te Brussel.
Als zangcoach gaf Reinild Mees les aan het Europese Centrum voor Opera en Vocale muziek te Gent, de Opera Studio Nederland, het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium en aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Voor het platenlabel Channel Classics nam Reinild Mees een tiental CD’s op met liederen van Schumann, Schreker, Respighi en Szymanowski. Om vergeten liedcomponisten uit het interbellum opnieuw onder de aandacht te brengen richtte de pianiste de Stichting Het 20ste-eeuwse Lied op.



De regisseur Brent Krysa maakte zijn debuut in Montreal, 1996, met een productie van Stephen Sondheim’s Assassins. Deze productie werd geroemd als één van Montreal’s top tien theaterproducties van 1996 door de Montreal Gazette en Mirror Magazine. Hetzelfde succes had Brent Krysa met de producties A Little Night Music (Monument Nationale, 1997) en Company (Second Company, 1998). Verder heeft hij verschillende opera’s geregisseerd, zoals: Jacopo Peri’s Euridice (1998), Pier Francesco Cavalli’s La Calisto (1999). Tot zijn recenste producties behoren Cinderella voor de Canadian Opera Company, Sweeney Todd, Candide en Die Zauberflöte voor de Second Company en Louis Aubert’s La Foret Bleue voor Opera Laurier.
Brent Krysa heeft ook geassisteerd in vele Canadese operahuizen zoals Vancouver Opera, Calgary Opera, Opera Ontario en The Canadian Opera Company.
 

Geboren en getogen in Den Haag (1954) studeerde René Boogaard af aan de Pedagogische Academie in z'n geboorteplaats. Vervolgens nam hij jarenlang zang-, spraak-, toneel- en bewegingslessen en volgde hij bewegingstheater-trainingen in Den Haag bij Jo Röhrig en in Parijs bij Wolframm Mehring (Theatre de la Mandragore). Tenslotte volgde hij een zangstudie aan het Rotterdams Conservatorium, die hij in 1989 afsloot. Daarna was hij korte tijd acteur in een Jeugdtheatergroep. In de voorstelling Cosmic Circus van bewegingstheatergroep 'Theatraction' trad hij op met voorstellingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Polen. Voor de Belgische Televisie speelde hij in een Commedia dell’ Arte spel op muziek van Orlandi di Lasso. Hij produceerde en speelde solo-theatervoorstelling Musical Lyrics, gebaseerd op werk van de Amerikaanse muziektheater-tekstschrijver en componist Stephen Sondheim. Als zangdocent en musical coach was hij verbonden aan het Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam. Tevens was hij musical coach van de Balladopera Sweeney Todd (Stephen Sondheim). Hij werkte enkele jaren als producent, eindredacteur en presentator van culturele programma's bij de Lokale Omroep Cappelle a/d IJssel, produceerde en presenteerde voor Rotterdam TV enkele televisieprogramma's, Port-Folio 2001 Show, over 'Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa' en presenteerde ruim 60 kamermuziek-concerten in Concertgebouw de Doelen, die integraal werden uitgezonden bij de regionale omroep Radio Rijnmond. Tenslotte produceerde en presenteerde hij de afgelopen 5 jaar ruim 250 muzikale talkshows bij Radio Rijnmond op het gebied van klassieke muziek, wereldmuziek & jazz (Vroeg Wijs met Muziek !)
 
 
    terug naar boven